Ivermectine overgevoeligheid bij de hond

Ivermectine is een stof die gebruikt wordt bij de bestrijding van wormen, mijten, luizen en oorschurft. Bepaalde hondenrassen zijn overgevoelig voor ivermectine. Deze rassen hebben een afwijking in het MDR1-gen (Multidrug Resistance gen). Dit gen heeft een belangrijke functie in de barrière tussen de bloedvaten en het hersenweefsel. Het codeert voor het eiwit P-glycoproteïne, dat een onderdeel is van het membraan in de bloed-hersen-barriëre. P-glycoproteïne zorgt ervoor dat allerlei giftige stoffen, waaronder geneesmiddelen zoals Ivermectine, vanuit de hersencellen worden teruggevoerd in het bloed. Bij honden waarbij dit eiwit niet aanwezig is kunnen bepaalde medicijnen in de hersenen terecht komen en zenuwsymptomen optreden.

Voorbeelden van gevoelige rassen zijn: de Australische herder, Bobtail, Border Collie, Schotse Collie, Bearded Collie, Shelty, Bobtail, langharige windhonden, en de witte herder.

De ziekteverschijnselen na toediening van ivermectine aan deze rassen zijn onder andere speekselen, braken, zwakte, blindheid, grote pupillen (mydriasis) en coma. Niet alleen ivermectine kan problemen veroorzaken bij deze rassen, ook andere geneesmiddelen: moxidectine (Advocate®), emodepside (Profender®), selamectine (Stronghold®), butorphanol, vincristine, acepromazine, loperamide etc. Voor een uitgebreid overzicht van de verschillende geneesmiddelen klik hier.

Om te weten te komen of uw hond gevoelig is dan kan de dierenarts bloed opsturen naar het laboratorium om dit te laten testen op de afwijking in het MDR1-gen. Met honden die een afwijking hebben in het gen dient beter niet gefokt te worden.