Het ontwormen van honden en katten

Ontworming

Alle volwassen honden en katten worden regelmatig besmet met wormen, ook al kunt u dat lang niet altijd zien. Katten die veel jagen en vogels en muizen verslinden moeten vaker ontwormd worden dan een kat die vooral binnenshuis gehouden wordt. Honden die veel in contact komen met andere honden, regelmatig een bezoekje aan het pension brengen en vaak dingen van de straat opeten hebben ook een grotere kans op een wormbesmetting. Uw huisdier hoeft niet altijd ziek te worden wanneer deze wormen heeft. Het is echter ook zeer belangrijk om te ontwormen in het kader van de menselijke gezondheid. Met name kinderen kunnen besmet worden met de larven van de wormen afkomstig van huisdieren door ze te aaien of buiten te spelen, bijvoorbeeld in de zandbak. Zorg er dus ook goed voor dat u uw viervoeter regelmatig ontwormt wanneer u een jong gezin heeft. Honden en katten die besmet zijn met vlooien, of die vlooien hebben gehad, zijn bovendien dikwijls ook besmet met lintworm. Vlooien kunnen namelijk eitjes van de lintworm bij zich dragen. Zodra uw huisdier zo’n besmette vlo opeet, kan deze besmet worden met de lintworm.

Soorten wormen

Er zijn diverse soorten wormen bekend: spoelwormen, lintwormen, zweepwormen, haakwormen, hartwormen en longwormen. In Nederland komen spoel- en lintwormen het meeste voor bij de hond en kat. De vossenlintworm (Echinococcus multilocularis) komt vanuit het oosten naar Nederland. Zoals de naam al zegt, wordt deze worm vooral verspreid door vossen. Honden kunnen deze zeer kleine lintwormpjes bij zich dragen. Het tussenstadium van deze worm (tussen eitje en worm), de blaasworm, kan zeer schadelijk of zelfs levensbedreigend zijn voor de mens. Neemt u uw hond mee naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Noorwegen, Finland of Malta is het verplicht uw hond binnen een bepaalde tijd voor aankomst in dat land door een dierenarts te laten ontwormen met een middel tegen Echinococcus. Hier vindt u meer over onder naar het buitenland. Jachthonden die vrij rondlopen in gebieden waar veel wormen voorkomen, dienen elke zes weken ontwormd te worden. Longwormen zijn helaas ook in opmars. De tussengastheer van de longworm zijn de vos en de slak. Woont u in een gebied met veel slakken of vossen dan is het aangraden goede preventieve zorg toe te passen. Meer over de longworm kunt u hier lezen.

Hoe kan ik het herkennen als mijn huisdier wormen heeft?

Volwassen dieren kunnen wat vage klachten krijgen als vermagering, een slechte vacht en diarree. Bij een zwaardere infectie kunnen spoelwormen opgemerkt worden in de ontlasting of soms in het braaksel. Lintwormen worden herkend als ‘rijstkorrels’ rond de anus of in de ontlasting. Bij pups en kittens kan een worminfectie een bolle buik, ernstige darmklachten en zelfs een dodelijke afloop veroorzaken. Jonge dieren kunnen via de baarmoeder (alleen pups) en moedermelk (pups en kittens) al besmet worden met wormen. Het is dus van belang uw teef of poes voor de dracht goed te ontwormen en in de periode dat zij melk geeft (tijdens de lactatie) tegelijk met de pups/kittens. Longworm en hartworm kunnen klachten geven van een verminderd uithoudingsvermogen, hoesten, vermagering etc.

Ontwormingsschema

Het advies is om uw huisdier elke drie maanden te ontwormen met een breed werkend ontwormingsmiddel dat alle wormen aanpakt. Er zijn veel verschillende middelen op de markt, en sommige zijn zelfs te koop bij de drogist of supermarkt. Bij de dierenarts wordt onder meer gebruikt gemaakt van Drontal® , Milbemax®, en Profender®. Ontwormingsmiddelen zijn er in tabletvorm of kunnen toegediend worden met een pipet. Speciaal voor katten is nu een nieuwe pipet op de markt, NNexgardCombo® genaamd. Dit middel bestrijdt gelijktijdig ook vlooien, teken en mijten voor een maand. Voor honden zijn er smakelijke tabletten die nu ook alles aanpakken; NexgardSpectra® en SimpraicaTrio®.  Andere pippeten die meer doen dan alleen ontwormen zijn bijvoorbeeld Stronghold® en Advocate®. Vooral in het buitenland, waar hartworm en longworm vaker voorkomt, is het belangrijk dat u een ontwormingsmiddel kiest dat ook tegen deze wormen werkt. Het schema dat op deze pagina staat toont het advies voor zowel honden als katten. Het schema is grotendeels gebaseerd op de adviezen die voorgeschreven zijn door de ESCCAP. Dat is een Europese organisatie waar verschillende onafhankelijke deskundigen per land richtlijnen geven met betrekking tot de preventie van parasieten bij onze huisdieren. Het infectierisico en het soort worminfecties verschilt immers per land waardoor ook de ontwormingsadviezen per land kunnen verschillen. Wil u meer weten over de richtlijnen van Nederland neem dan een kijkje op de deze pagina.

Ontwormen vóór de vaccinatie

Naast het feit dat een goede ontworming sowieso wordt aanbevolen, is het ook goed om te weten dat ontworming twee weken voor de vaccinatie een betere immuniteitsopbouw na vaccinatie geeft. Gebleken is namelijk dat worminfecties een remmende invloed op het immuunstelsel hebben, waardoor de immuniteitsopbouw na vaccinatie dus wat wordt geremd. Om de maximale immuniteitsopbouw na vaccinatie te kunnen krijgen, wordt aanbevolen om twee weken voor de vaccinatie de hond of kat te ontwormen. Mocht u zelf de ontworming niet bijhouden, dan wordt uw huisdier vaak bij uw dierenarts ontwormd tijdens de jaarlijkse check en de vaccinatie.

Milbemax_edited_edited_edited.png