Slakkengif vergiftiging bij de hond

In slakkengif zit meestal metaldehyde verwerkt. Metaldehyde is erg giftig voor huisdieren. Een opname van een theelepel vergif per vijf kilogram lichaamsgewicht kan al tot de dood leiden. Vooral bij honden komt slakkengif vergifitiging voor.

Ziekteverschijnselen die op kunnen treden zijn speekselen, onrust, braken, trillen, nystagmus (snelle bewegingen van de ogen), toevallen en een sterk verhoogde lichaamstemperatuur.

Neem onmiddellijk contact op met uw dierenarts als u denkt dat uw dier slakkengif binnen heeft gekregen. Wanneer het korter dan twee uur geleden is dat uw hond het gif heeft opgegeten kan de dierenarts hem laten braken. Wanneer er sprake is van zenuwsymptomen wordt vaak een infuus aangelegd en worden de zenuwsymptomen bestreden met kalmerende middelen. De hond zal in de kliniek onder observatie blijven. Actieve kool (Norit) kan gegeven worden om de absorptie van het gif in de darmen te verminderen. De dierenarts zal een bloedonderzoek doen om te kijken of er schade is aan de lever en nieren.

Na twee maanden kan er een bloedonderzoek uitgevoerd worden om de nier- en leverfunctie te controleren, aangezien de waarden enkele dagen na de intoxicatie nog kunnen stijgen. Heeft u last van slakken en wilt u deze bestrijden, vraag dan bij het tuincentrum naar de diervriendelijke alternatieven.